اصول هم انديشي مؤثر
هم انديشيها در جعبه ابزار نرم افزار Moodle شما يك ابزار مهم هستند. آنها اصلي ترين روش برقراري ارتباط دانشجويان با شما و با يكديگر هستند. در مباحثات و مذاكرات كار گروهي وجود دارد. مي خواهم بگويم كه مديريت خوب و گسترش هوشمندانه فرصتهاي مباحثه براي موفقيت يك روش بسيار مهمتر از محتويات ثابت آن هستند.
اشاره: MIT نيز همين مطلب را عنوان ميكند. MIT بسياري از آموزشهاي ابتدايي، مجموعه مسائل و مقالاتش را توسط برنامه آزاد آموزشي رايانهاي دوره ابزار ابتكاري ارسال ميكند (http://ocw.mit.edu) هر كس مي تواند بيش از 700 آموزش اساسي را به طور رايگان دانلود كند.MIT اين كار را انجام داد چرا كه ارزش آموزشهاي MIT به محتوياتش نيست، بلكه در ارتباطات بين اساتيد و دانشجويان است. هم انديشيهاي Moodle ابزار كليدي براي شما براي اضافه كردن همان ارزش به دوره آموزشيتان است.
|
وادار كردن دانشجويان به شركت در يك همانديشي برخط، يك چالش بزرگ خواهد بود. اگر شما به سادگي يك هم انديشي ايجاد كنيد و از دانشجويان توقع داشته باشيد كه به صورت بر خط ارتباط داشته باشند، به طرز بسيار بدي نااميد خواهيد شد. اساتيد چندين بار هم انديشي ميسازند، دستورات مبهمي ميدهند و سپس از اين كه دانشجويان خود به خود نميتوانند با يكديگر ارتباط برقرار كنند، شكايت ميكنند.
مشوق كارگروهي
كليد كار گروهي دانشجويان در هم انديشيهاي برخط، ايجاد پيوند محكم بين آنها با بيان اهداف آموزشي توسط شماست. هم انديشيها بايد يك فعاليت تمريني و يك منبع براي دانشجويان باشند. البته تشخيص اين مطلب كه كدام هم انديشي براي تمرين و كدام هم انديشي به عنوان منبع است در به كارگيري تمرينات مؤثر مهم است.
بياييد براي درك بهتر اين مطلب يك مثال بزنيم. فرض كنيد شما هر هفته در مورد مطلبي مطالعه داريد و از دانشجويان ميخواهيد كه قبل از ملاقات چهره به چهره، به صورت بر خط در مورد آن مطلب بحث كنند. دو وضع ممكن است براي اين هم انديشي پيش آيد. به عنوان يك مثال رايج، ممكن است هدف شما از ايجاد هم انديشي اين باشد كه مكاني براي پرسش ايدههاي جديدي كه دانشجويان در متن با آن مواجه ميشوند باشد. بنابراينممكن است شما بخواهيد هر هفته يك موضوع مطالعه مشخص كنيد. اگر شما بخواهيد از هم انديشي به عنوان يك منبع استفاده كنيد، ممكن است از هر دانشجو بخواهيد كه سؤالي در مورد مطلب بپرسد. سپس شما مي توانيد از سؤالات به عنوان پايهاي براي بحث در كلاس استفاده نماييد.
البته، شفاف سازي هدف هم انديشي تنها يك گام است. همانطور كه قبلاً هم در مورد آن صحبت كرديم، اهداف شما براي كلاس ممكن است بسيار متفاوت از اهداف دانشجويانبراي كلاس باشد. براي كمك به ايجاد تعادل بين اهداف شما و دانشجويانتان، شما بايد براي همكاري دانشجويان يك نمره گذاري استراتژيك در نظر بگيريد. Moodle ، ابزارهاي بسيار مهمي براي كمك به شما در اداره هم انديشيهاي نمره بندي شده دارد. براي موفقيت، شما احتياج به قوانين نمره دادن در هر نوع هم انديشي داريد. آيا شما تنها قصد داريد به هم انديشيهاي تمريني نمره دهيد؟ به منابع خوب امتياز ويژه ميدهيد؟ چه مقدار از نمره به همكاري در هم انديشي بستگي دارد؟ چگونه شما و هر دانشجويي مي توانيد بستههاي پستي ضعيف يا خوب را تشخيص دهيد؟
استراتژي نهايي براي تشويق به همكاري، شركت خودتان در هم انديشي است. اگر كلاس شما روردرو برگزار ميشود، بستههاي پستي مهم را همراه بياوريد و در مورد آنها در كلاس بحث كنيد. با ايجاد پيوند بين محيط برخط و محيط چهره به چهره، شما به دانشجويانتان نشان ميدهيد كه همكاري آنها با ارزش است. يكي از بهترين مثالها در مورد مرتبط سازي بحث بر خط با آموزش در كلاسي با بيش از 400 دانشجو است. استاد دانشجويان را به گروههاي كوچك بحثي تقسيم كرد. او و همكاران آموزشيارش هر هفته به طور تصادفي زير مجموعهاي از بحثها را بررسي ميكنند. همچنين استاد ميتواند بهترين سؤالات و بحثها را در سخنانش لحاظ كند، بارها و بارها نيمي از سخنانش را به آنچه كه به صورت بر خط رخ داده اختصاص دهد.