مبتكر محل هم انديشي مفيد
افراد بسيار زيادي ايجاد كننده هم انديشيهاي مفيد هستند، بنابراين من تنها مي توانم تعداد بسيار كمي از آنها را در اين جا نام ببرم. هم انديشيهاي Moodle آنقدر انعطاف پذيرند كه حقيقتاً هيچ محدوديتي در انواع فعاليتهايي كه شما مي توانيد براي سوء استفاده از تكنولوژي به كار ببريد، وجود ندارد.
مصاحبه
آوردن متخصصين خارجي در كلاستان مشكل است. شما بايد برنامه زماني را هماهنگ كنيد، آنها را از زندگي پرمشغلهشان جدا كنيد، و سپس اميدوار باشيد كه دانشجويانتان سؤالات جالبي بپرسند. شما ميتوانيد بسياري از اين مشكلات را با برقراري هم انديشي بين دانشجويان و كارشناسان برطرف كنيد. آسانترين راه حل اين است كه به سادگي كارشناس را به عنوان يك شركت كننده رسمي به هم انديشي خود دعوت كنيد. به او يك گزارش بدهيد و او را در يك كلاس خودتان ثبت نام كنيد. او مي تواند در هم انديشي و از طرف ديگر در آموزهها شركت كند.
اگر چه برخي افراد تمايلي به شركت در يك بحث بي پايان ندارند. به عنوان راه حل، يك هم انديشي ايجاد كنيد كه در آن دانشجويان بتوانند سؤالاتشان را به صورت يك مصاحبه به كارشناس ارائه دهند. سپس آنها ميتوانند به بهترين سؤال رأي بدهند. شما 10 تا از بهترين سؤالات را انتخاب ميكنيد و از طريق ايميل براي مصاحبه شونده ارسال ميكنيد. سپس مصاحبه شونده ميتواند هر زمان كه بخواهد به سؤالات پاسخ دهد و متقابلاً پاسخها را براي شما ايميل كند. اگر شما پاسخهاي او را به يك هم انديشي جديد ارسال كنيد، دانشجويان شما مي توانند پاسخها را مشاهده كنند و حتي در صورتي كه مصاحبه شونده تمايل داشته باشد، دانشجويان مي توانند خود را براي دور دوم سؤالات آماده كنند.
جمع آوري اطلاعات
در حالي كه بسياري از اساتيد بارها و بارها اميدوارند كه برخي مراحل مباحثه در مورد موضوعات قابل بحث يا مفاهيم جديد به طور خود به خود بين دانشجويان ايجاد شود، برخي اوقات پيش برد كار كمي مشكل است. سعي كنيد دانشجويان را به دستههاي مقابل هم در مورد يك موضوع تقسيم كنيد هر بسته پستي بايد يك بحث منطقي در مورد طرف ديگري آنان را مباحثه باشد. ميتوان بر حسب دلايل آنها در مورد بحث به آنها نمره داد.
سؤالات متداول
شما چند بار به سؤالات مشابه 3 دانشجو پاسخ دادهايد؟ بارها و بارها بسياري از دانشجويان در مورد موضوع تكليف، مفاهيم دشوار ، يا نمرات سؤالات مشابه دارند. اگر هر شخص به صورت رودر رو سؤال بپرسد، شما مي توانيد سؤال را با صداي بلند پاسخ دهيد، اما ديگر دانشجويان ممكن است به پاسخ گوش ندهند. اداره يك محيط كاملاً بر خط زماني كه سؤالات دانشجويان از طريق ايميل فرستاده ميشوند مشكلتر است. بسياري از استاداني كه از سيستم آموزشي كاملاً بر خط استفاده ميكنند، از ترافيك حاصله از سؤالات مداوم تكراري شكايت دارند. من جدا به شما توصيه ميكنم كه هم انديشي در مورد سؤالات دانشجویان درباره مديريت آموزهها و نيز هم انديشي جدايي در مورد سؤالات آنها درباره موضوع اصلي ايجاد كنيد. به اين شيوه آنها قبل از اين كه ايميلي براي پرسيدن تاريخ امتحان به شما ارسال كنند،وادار ميشوند در مورد هم انديشيها و پاسخها مشورت كنند.
گروههاي مطالعاتي
يك راه حل براي تشويق دانشجويان به خواندن مطلبي كه از آنها خواسته شده، ايجاد هم انديشيهاي مطالعاتي است. اين راه حل در مورد گروههاي سه تا پنج نفره از دانشجوياني كه به صورت دسته جمعي مسئول برگزاري يك بحث در كلاس هستند بسيار خوب عمل ميكند هر دانشجو يك سؤال در مورد موضوع مطالعه مي پرسد و گروه بايد قبل از شروع جلسه كلاس به تمامي سؤالات پاسخ دهد. اين كار دانشجويان را تشويق ميكند به اين كه نه تنها درس را بخوانند بلكه در روند پرسش و پاسخ به طور عميق در مورد آن موضوع درسي فكر كنند.
اشاره: راه حل ايجاد گروههايي ازدانشجويان كه از يكديگر در مورد موضوعات آموزشي سؤال بپرسند، به طور فرضي بر گرفته از گروهي از مهندسان است كه با يكديگر كلاس داشتند. همه آنها در اواسط ترم تحصيلي در يك گروه بودند اما نميخواستند به كلاس بروند. استاد پذيرفت كه با نوار ويديويي سخنرانيها را ضبط كند و آنها را براي دانشجويان ايميل كند. خيلي زود استاد متوجه شد كه كارايي آنها در كلاس پايين آمده است، بنابراين او اصرار كرد كه آنها نوار ويديويي را با هم ببينند. او به آنها گفت كه هر 15 دقيقه يك بار بايد نوار را متوقف كنند و هر شخص سؤالي تنها در مورد آنچه كه ديده است بپرسد. تا زماني كه تمامي سؤالات پاسخ داده نشده بودند، آنها نميتوانستند ادامه دهند. در پايان كلاس، گروه مهندسين دور از كلاس، سخنراني اجرا كردند كه حائز رتبه سوم در كلاس شد.
|
هم انديشي عمومي
اگر چه اكثر هم انديشيهاي شما بر روي يك موضوع آموزشي متمركز هستند، براي دانشجويان شما مهم است كه يك روش غير رسمي براي اطلاع از يكديگر داشته باشند، به خصوص اگر آموزشها كاملاً بر خط باشند يك هم انديشي اجتماعي مكاني است براي افراد تا در آن بتوانند بدون ترس از نمره يا به صورت هوشمندانه عمل كردن، صحبت كنند. ايده خوبي است كه هم انديشي عمومي خود را با چند سؤال جالب شروع كنيد. از همه بخواهيد كه خودشان را به كلاس معرفي كنند، بگويند كه اهل كجا هستند، چقدر دوست دارند كلاس را ترك كنند، غذا يا فيلم مورد علاقه آنها چيست و يا هر سؤال جالب ديگر، بستههاي پستي معارفهاي بيشتر و جالبتر، باعث واكنش افراد بيشتري نسبت به آنها و ادامه بحثهاي حقيقي ميشود.