اگر شما تدريس ميكنيد احتمالاً سالهاست شنيدهايد كه اينترنت تحول بزرگي در آموزش و يادگيري ايجاد خواهد كرد. همانند بسياري از نويدهاي تحول، اين تغييرات هم جامه عمل به خود نگرفت. در عوض مجموعهاي از ابزارها كه به سيستمهاي مديريت دوره معروفاند (CMS) ميتوانند براي افزايش سطح آموزش شما مورد استفاده قرار گيرد بطوريكه مزاياي اينترنت را داشته باشد و نياز به استاد را نيز از بين نبرد.
سيستم مديريت دوره چيست؟
CMS ها از كاربردهاي ساختار وب هستند، بدين معنا كه روي يك سرويس دهنده اجرا ميشوند و توسط يك مرورگر وب براي جستجوكنندگان در وب قابل دسترسي مي باشد. مربیان و دانشجويان با اتصال به اينترنت در هر جا ميتوانند به اين شبكه دسترسي داشته باشند.
به طور كلي CMS ابزار اساتيد براي ايجاد يك شبكه آموزشي و كنترل دسترسي به آن ميباشد، به طوري كه تنها دانشجويان ثبت نام شده بتوانند آن را ببينند. در كنار كنترل دسترسي، CMS ها ابزارهاي متنوعي را ارائه ميدهند كه درس اساتید را تاثيرپذيرتر و یادگیری درس را آسانتر،جذاب و مؤثرتر مينمايد. آنها راه ساده ای را براي بارگذاري و اشتراك مواد درسي، برقراري مباحثههاي برخط و گفتگو، پرسش و بررسي، جمع آوري و بازبيني تكاليف دانشجويان و نگهداري نمرات ارائه ميدهند. اكنون اجازه دهيد به طور سريع به هر كدام از موارد ذكر شده و فوايد آنها بپردازيم.
بارگذاري و اشتراك مواد درسي
اكثر CMSها ابزاري را براي انتشار سادهتر مواد درسي مهيا ميكنند. به جاي استفاده از ويرايشگرHTML و سپس ارسال مستندات خود به سرويس دهنده از طريق سرويس FTP، شما به راحتي ميتوانيد از يك فرم ساده تحت وب براي ذخيره برنامه درسي خود روي سرويس دهنده استفاده كنيد. بسياري از اساتيد، برنامه درسي، يادداشتهاي كنفرانس، تكاليف خواندني، و مقالات خود را در هر زماني كه بخواهند براي دانشجويان خود قابل دسترسي قرار ميدهند،ودانشجویان میتوانند در هرمکان وهر زمان که بخواهند به آنها دسترسی داشته و استفاده کنند.
محل هم انديشي و گفتگو
محلهاي هم انديشي بر خط و گفتگو امكان برقراري ارتباطات را در بيرون از كلاس درس فراهم ميسازند. محلهاي هم انديشي زمان بيشتري را براي توليد پاسخها در اختيار دانشجويان شما قرار ميدهد و آنها را به سمت بحثهاي منطقي هدايت مينمايد. گفتگو از سوي ديگر به آساني و به سرعت امكان برقراري ارتباط با دانشجويان دوردست را امكان پذير ميسازد. اين امكانات دستيابي، تمامي موارد از اطلاعيههاي دوره تا كنفرانسهاي كامل را پوشش ميدهد. من يك پروفسور را ميشناسم كه به دليل جراحي حنجره نميتوانست صحبت كند و تمام كلاس خود را با استفاده از گفتگو و مطالعه برگزار ميكرد. كارگروههاي دانشجويي مي توانند براي پروژههاي كلاسي از مباحثههاي برخط استفاده كنند.
پرسش و بررسي
پرسش و بررسيهاي بر خط، بسيار سريع ارزشدهي ميشوند. اين موارد ابزار مهمي براي ارائه بازخورد سريع به دانشجويان در مورد عملكرد و همچنين اندازهگيري درك مطلب آنها از درس ميباشد. امروزه، بسياري از موسسات انتشاراتي، بانكي از سؤالات تستي را به صورت طبقهبندي شده مربوط به فصلهاي كتاب تهيه ميكنند. پروفسوري در ايالت سانفرانسيسكو بازاريابي تدريس ميكرد و از آزمونهاي كوچك هفتگي براي درگير كردن دانشجويان با مقالات و مطالب استفاده ميكرد. سپس وي از امتحانات بر خط و همان بانك سؤالات براي امتحانات پاياني استفاده ميكرد.
جمع آوري و بازبيني تكاليف دانشجويان
پيگيري تكاليف دانشجويان كاري سخت و دشوار ميباشد. ارسال تكاليف برخط، راهي آسان براي پيگيري و نمرهدهي به تكاليف دانشجويان ميباشد. همچنين تحقيقات نشان ميدهد كه استفاده از يك محيط براي دانشجويان به طوري كه بتوانند كارهاي يكديگر را ببينند، سبب افزايش انگيزه و عملكرد آنها ميگردد. يكي از اساتید كه دورهاي را تدريس ميكرد، شاگردان خود را به چنين كاري گماشت بنابراين هر كدام از آنان ميتوانستند در هر مرحله از كار نوشتن، نوشتههاي دوستان خود را ببينند.
نگهداري نمرات
يك كتابچه نمره بر خط، مي تواند اطلاعات به روز شدهاي را در مورد كارآيي دانشجویان در دوره را به آنها ارائه دهد. همچنين نمرات بر خط، شما را به سمت موافقت با قوانين خصوصي جديدي سوق مي دهد كه ارسال نمرات با شناسه شخصي در محلهاي عمومي ممنوع است. كتابچه نمره CMS به دانشجو اجازه مي دهد كه تنها نمره خود را ببيند نه نمره سايرين را. همچنين شما ميتوانيد نمرات را براي محاسبات پيشرفته به برنامه Excel منتقل كنيد.
در حالي كه شما مي توانيد برنامههايي را نوشته و يا پيدا كنيد، كه كارهاي فوق را براي شما انجام دهد، CMS تمامي اين موراد را در يك بسته مجتمع شده مهيا ميكند. وقتي چگونگي استفاده از آن را ياد بگيريد، به جاي اينكه وقت خود را صرف توليد و مديريت نرم افزار خود كنيد،مي توانيد روي آموزش و يادگيري تمركز كنيد.